Jakie zapisy chronią urzędników wynajmujących komercyjne biura?

 

Sektor publiczny staje się coraz ważniejszym graczem na rynku najmu nowoczesnej powierzchni biurowej. W ostatnich pięciu latach instytucje publiczne wynajęły ponad 400 tys. mkw. na głównych rynkach biurowych w Polsce, głównie w Warszawie. Ze względu na charakter swojej działalności, urzędnicy nie są jednak typowymi najemcami, dlatego proces poszukiwania odpowiedniego lokalu oraz negocjacje warunków najmu bywają czasochłonne i skomplikowane – mówi Marcin Kowal, Associate Director w dziale Powierzchni Biurowych Newmark Polska.

Po znalezieniu odpowiedniej lokalizacji, instytucje publiczne oraz ich doradców czeka nie mniej wymagające zadanie – przygotowanie precyzyjnej umowy najmu. – Już na tym etapie trzeba zadbać o jasne zapisy, precyzujące: za co dokładnie zapłaci najemca i w jaki sposób to będzie rozliczane. Kolejną trudnością jest próba przewidzenia jak największej liczby możliwych scenariuszy w przyszłości oraz zabezpieczenie interesów najemcy na wypadek tych zdarzeń. I chociaż trudno jest przewidzieć wszystkie zmienne, to jednak doradca posiadający doświadczenie zdobyte w tego typu transakcjach może wskazać najważniejsze zapisy oraz dopracować szczegóły, które warto uwzględnić lub skorygować w kontrakcie – mówi Marcin Kowal, Associate Director w dziale Powierzchni Biurowych Newmark Polska.

 

Czynsz najmu, czyli jaką walutę kładziemy na stół

Dość częstym punktem spornym w negocjacjach umowy najmu z instytucją państwową jest określenie waluty, w jakiej będzie rozliczany czynsz. Większość właścicieli biurowców, zwłaszcza tych finansowanych kredytami w euro, wymaga, żeby czynsz był ustalany właśnie w tej walucie (wymóg banku finansującego). Tymczasem instytucje państwowe preferują rozliczenia w polskich złotych. – Wbrew powszechnym opiniom, nie jest prawdą, że organizacje budżetowe mają prawny obowiązek rozliczeń w złotówkach (zasada walutowości, zgodnie z którą zobowiązania pieniężne w Polsce mogły być wyrażane i realizowane tylko w złotych polskich, przestała obowiązywać od 24 stycznia 2009 roku). Mimo to instytucje publiczne bardzo niechętnie decydują się na inne rozwiązania, gdyż rozliczenia w walucie polskiej, będącej podstawą budżetu państwa, są wygodniejsze i bez strat na różnicach kursowych – wyjaśnia Marcin Kowal. Ekspert wyjaśnia jednak również, że przed ryzykiem kursowym można się zabezpieczyć, stosując tzw. cap na kursie walutowym, czyli odpowiednio skonstruowany zapis w umowie, określający widełki kursowe, w jakich kurs waluty może się zmieniać, a wyższy lub niższy od zastrzeżonych limitów nie będzie brany pod uwagę. Inną możliwością jest podpisanie umowy najmu z czynszem ustalonym w euro, ale każdorazowo przeliczanym na złotówki, według kursu z dnia poprzedzającego wystawienie faktury. Czasami praktykowane jest też przeliczenie euro po średnim kursie na złotówki, np. z ostatnich 12 miesięcy, i wpisanie tak ustalonej wartości w polskiej walucie do umowy. 

 

Break option jak poduszka powietrzna dla najemcy

Kolejnym, równie istotnym punktem w negocjacjach jest wprowadzenie klauzuli break option, czyli możliwości wcześniejszego rozwiązania umowy przed końcem umówionego okresu najmu. Wiele instytucji publicznych, uwzględniając długoterminowy charakter umów, które obecnie zawierane są na 7 - 10 lat, stara się zabezpieczyć możliwość wcześniejszego zakończenia okresu najmu. 

– Z perspektywy właściciela nieruchomości ta opcja bywa trudna do zaakceptowania. W większości są to fundusze, dla których budynek jest produktem inwestycyjnym z określoną i zabezpieczoną stopą zwrotu. Dodatkowo instytucje państwowe nie dokonują inwestycji w obcy środek trwały, czyli w tym wypadku w wykończenie biura, dlatego cały koszt fit-outu znajduje się po stronie wynajmującego. Zazwyczaj jest on odpowiednio rozłożony w całym okresie najmu, dlatego opcja wcześniejszego zakończenia okresu najmu jest niekorzystna dla właściciela nieruchomości – wyjaśnia dyrektor w Newmark Polska. 

Co w tej sytuacji właściciel budynku i najemca mogą zrobić? – Wśród stosowanych zapisów najczęściej spotykane są klauzule nakładające na instytucje państwowe obowiązek pokrycia kosztów związanych z przedterminowym zakończeniem umowy, czyli np. zwrotu niezamortyzowanych nakładów na aranżację lub przebudowę/dostosowanie powierzchni. Innym rozwiązaniem mogą być kary umowne w określonej wysokości, np. równowartości 6-miesięcznego czynszu – odpowiada Marcin Kowal. – W każdej sytuacji wcześniejsze zakończenie umowy dla wynajmującego jest kłopotliwe. Dlatego w kontraktach często pojawiają się precyzyjne i skomplikowane zapisy, które zawężają możliwości wcześniejszego zerwania umowy. Szczególnym przypadkiem jest na przykład ustawowa likwidacja danej instytucji i niepowołanie jej następcy – jednak gwarantem takiej umowy jest Skarb Państwa i w takim przypadku właściciel nieruchomości może wyjątkowo zaakceptować zapisy odnośnie wcześniejszego rozwiązania umowy. Wiąże się to ze szczególnym szacowaniem ryzyka dla właściciela w kontekście zaistnienia danej sytuacji w przyszłości – precyzuje ekspert.

 

Kontrola kosztów – określ, za co nie zapłacisz

Niemniej ważną kwestią dla instytucji państwowych jest kontrolowanie wzrostu opłat eksploatacyjnych, które wchodzą w skład tzw. service charge. Katalog kosztów, które mogą być do niego włączane jest zazwyczaj katalogiem otwartym, co oznacza, że właściciele nieruchomości mogą rozszerzać go o dodatkowe wydatki w zależności od zmieniających się warunków rynkowych czy przepisów prawa. – Ostatnie lata pokazały, jak szybko wymienione pozycje mogą wzrosnąć. Dlatego naszym klientom proponujemy zapisy, które pozwolą kontrolować wydatki w całym okresie trwania umowy. Jednym z zabiegów chroniących portfel najemcy jest zapis, że wzrost kosztów nie będzie mógł przekroczyć 5 proc. rocznie albo średniej ceny usługi w podobnych obiektach w danym mieście. Oczywiście dotyczy to tylko tych kosztów, na które właściciel nieruchomości ma wpływ. Dla firm korzystających z naszego wsparcia tworzymy też dodatkowy załącznik do umowy najmu wskazujący dokładnie, jakie koszty nie mogą być zaliczane do opłaty eksploatacyjnej. Na przykład wydatki na inwestycje w budynek zawsze powinny obciążać właściciela nieruchomości – informuje Marcin Kowal.

 

Kto zapłaci za wygody?

Jednym z powodów, dla których urzędnicy decydują się na najem biura w komercyjnym budynku, jest możliwość negocjowania usług dodatkowych. W ramach zawieranego kontraktu najmu coraz częściej chcą zapewnić sobie pokrycie kosztów przeprowadzki, sprzątanie biura czy serwis kawowy dla pracowników, jak również umeblowanie wynajmowanej powierzchni oraz wyposażenie jej w część instalacji i sprzętu IT. – Właściciele nieruchomości zwykle nie oferują takich usług w standardzie, dlatego, chcąc zaspokoić potrzeby najemcy, angażują zewnętrznych dostawców. Doradzając najemcom, towarzyszymy im w całym procesie, również na etapie wyboru poddostawców. Analizujemy rynek, pomagając w wytypowaniu najkorzystniejszych ofert, pamiętając, że dla instytucji państwowych istotna jest nie tylko cena, ale coraz bardziej również jakość świadczonej usługi – podkreśla dyrektor w Newmark Polska. – Pozyskiwanie biur dla instytucji państwowych to szczególny proces wymagający skrupulatnych analiz, wiedzy i doświadczenia w rozpoznaniu rynku, znajomości specyfiki danej nieruchomości, jak i ich aktualnych właścicieli oraz negocjacji z dbałością o szczegóły. Właściciele, którzy zaoferują instytucjom publicznym możliwość włączenia dodatkowych usług do umowy najmu, na pewno zyskają przewagę konkurencyjną na rynku – podsumowuje Marcin Kowal.



 

Marcin Kowal
Marcin Kowal
Associate Director, Warszawa

Newmark Polska

Dział reprezentacji najemców biurowych firmy Newmark Polska obsługuje firmy na terenie całej Polski planujące pozyskanie nowej powierzchni biurowej lub renegocjacje obecnej umowy najmu, ekspansję bądź konsolidację powierzchni.

Dzięki bogatemu doświadczeniu naszych specjalistów gwarantujemy kompleksowe wsparcie na każdym etapie wynajmu powierzchni biurowej.

Aktualności

2025-06-02

Newmark Polska pozyskuje Magdalenę Zagórską do swojego zespołu

Magdalena Zagórska, uznana ekspertka rynku nieruchomości komercyjnych, od 2 czerwca br. pełni funkcję Dyrektora w Dziale Powierzchni Biurowych Newmark Polska. W nowej roli będzie odpowiadać za reprezentowanie najemców w relokacjach oraz negocjacjach umów najmu. Więcej informacji na: polskab ...